Πέμπτη, Δεκεμβρίου 21, 2006

Λέξεις και σκέψεις

Για αρχή θα παραθέσω ένα απόσπασμα από το 1984 του Όργουελ. Είναι ένα σημείο όπου ο Σάιμ – ένας φιλόλογος μιλά για τη νέα ομιλία στον Ουίνστον, τον πρωταγωνιστή του βιβλίου. Του λέει τα εξής: «Δεν βλέπεις ότι όλος ο σκοπός της νέας ομιλίας είναι να στενέψει τα όρια της σκέψης, γιατί δεν θα υπάρχουν λέξεις για να την εκφράζει κανείς»

Εδώ και καιρό, είχα διάφορες σκέψεις σχετικά με το αν είναι οι λέξεις που οδηγούν στις σκέψεις ή οι σκέψεις που οδηγούν στις λέξεις. Φυσικά υπάρχει πάντα και η μέση οδός, δηλαδή να πούμε ότι συμβαίνουν και τα 2 και να τελειώσουμε κάπου εκεί, αλλά για μένα σημασία έχει τι απ’ τα 2 συμβαίνει παραπάνω και βασικά πώς λειτουργεί το καθένα. Σίγουρα το τι υπερισχύει είναι διαφορετικό από άνθρωπο σε άνθρωπο αλλά και στον ίδιο άνθρωπο σε διαφορετικές χρονικές περιόδους της ζωής του – τουλάχιστον για τους φυσιολογικούς ανθρώπους που έχουν μία εξέλιξη από χρόνο σε χρόνο.

Πόσο οι λέξεις οδηγούν σε σκεψεις και όχι απλά τις εκφράζουν. Ούτως ή άλλως η φυσιολογική λειτουργία των λέξεων είναι να εκφράζουν αυτό που έχουμε στο μυαλό μας. Όμως πόσες φορές δεν κάνουν απλά αυτό αλλά πλάθουν πράγματα μέσα στο μυαλό μας. Πόσες φορές ακούσαμε κάτι για κάποιον και αρχίσαμε να φανταζόμαστε τα χίλια μύρια για αυτόν, και όχι απλά αυτό που έλεγε η λέξη… λέγοντας για παράδειγμα ο Κώστας ότι ο Τάκης είναι πούστης, πόσο μπορεί αυτό να εκφράσει αυτό που θέλει να πει ο Κώστας και τι καταλαβαίνω εγώ που τον ακούω??

Τι μπορεί να καταλάβω και να δώσει στο μυαλό μου αυτή η λέξη που είπε ο Κώστας… ότι ο Τάκης είναι gay και γουστάρει να τον καρφώνουν άλλοι άντρες, ότι ο Τάκης γουστάρει να μπήγει άλλους άντρες, ότι ο Τάκης λόγω αυτής της ιδιότητας του μπορεί να έχει πολλές και ωραίες φίλες, ότι μπορεί να περπατάει και να κουνάει τον κώλο του, ότι ακούει placebo, ότι μπορεί να έχει διάφορα αφροδίσια νοσήματα, ότι μπορεί να γουστάρει να φοράει ροζ πουπουλα και πολλά πολλά άλλα μπορεί να γενήσει το μυαλό μου. Τι ήθελε να πει ο Κώστας? Ότι ο Τάκης «του έπαιξε πουστιά» δηλαδή δεν του φέρθηκε όπως είχαν συμφωνήσει σε ένα θέμα που απάσχολούσε και τους 2. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα λοιπόν άλλα θέλει να πει ο ένας και άλλα καταλαβαίνει ο άλλος… Ποιος φταίει γι’αυτό? Μάλλον και οι δύο! Ο πρώτος γιατί δεν ξέρει πώς να εκφράσει σωστά την αντύπωη που έχει για τον Τάκη εκείνη την στιγμή και εγώ όμως γιατί μέσα από τα διάφορα ερεθίσματα που έχω ως τώρα στην ζωή μου μου έρχονται όλες οι σκέψεις που μου ήρθαν στο μυαλό…

Και σκέφτομαι τελικά και καταλήγω σε κάτι που η Νίκη στάνταρ θα συμφωνήσει μαζί μου… μήπως η μουσική αλλά και η τέχνη γενικότερα είναι ο πιο σωστός και αξιόλογος τρόπος να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας?

Τώρα θα μου πεις φυσικά και δεν μπορείς να πεις όλα όσα θέλεις να πεις με μουσική αλλά σίγουρα είναι ένας πολύ καλός τρόπος. Και σίγουρα ακούγωντας ένα κομμάτι μπορείς να καταλάβεις καλύτερα τι νιώθει κάποιος που το έγραψε απ’ ότι αν στο περιέγραφε με λόγια, αλλά και επίσης αφιερώνοντας ένα κομμάτι μπορεί να πεις περισσότερα από ότι θα μπορούσες να πεις απλά συζητώντας με κάποιον. Όπως επίσης και παρατηρώντας μια εικόνα ή μια ζωγραφιά μπορείς να καταλάβεις πολλά πράγματα. Σχετικά με το τραγούδι πάντως έχει κάνει post και η no way out για ένα κομμάτι των dead soul tribe, όμως όσο αφορά και την μουσική γενικότερα, η Pegasus όταν την είπα να μαντέψει τι όργανο παίζω, αναλύοντας διάφορες πτυχές μου, βρήκε ότι παίζω τύμπανα… δεν είχα σκεφτεί ότι το οργανο αυτό μπορεί να συνδεόταν τόσο στενά με την προσωπικότητα μου…

Επίσης έρευνες έδειξαν ότι λέμε αυτό που θέλουμε να πούμε 10% με τις λέξεις, 30% με τον τόνο της φωνής και 60% με την στάση του σώματος μας… άρα πάλι οι λέξεις μάλλον δεν είναι ικανές να εκφράσουν αυτά που θέλουμε να πούμε…

Επειδή έχει περάσει λίγο και η ώρα, καταλήγω λέγοντας ότι μάλλον οι λέξεις είναι ένα πολύ ανίσχυρο και αναξιόπιστο μέσο να εκφράσουμε αυτά που θέλουμε να πούμε και δεν πρέπει μόνο να προσέχουμε τι θα πούμε ή αντίστοιχα τι λέει ο άλλος, αλλά επίσης και πολλά άλλα πράγματα ταυτόχρονα! Τώρα θα μου πείτε γιατί γράφω όλα αυτά στο blog με λέξεις και δεν εκφράζομαι διαφορετικά? Ε, και ποιος σας είπε ότι δεν το κάνω και αυτό…

Currently playing: Gary moore – Parisienne walkways
Roxette – It must have been love